مدرسه عالی جامعه شناسی

مدرسه عالی جامعه شناسی

 

مدرسه جامعه شناسی

 

اطلاعات ثبت نام ترم نخست مدرسه جامعه شناسی

کلاس ها به صورت حضوری / آنلاین / آفلاین برگزار می‌گردد.

در پایان هر ترم به شرکت کنندگان گواهی معتبر اعطاء می‌گردد.
(اعطاء گواهی منوط به تسویه کامل و ارائه مدارک می‌باشد.)

  • شهریه هر کلاس: 700.000 تومان
  • شهریه هر ترم (5 کلاس): 3.500.000 تومان
  • شهریه ترم اول با تخفیف: برای دوستانی که چهار کلاس‌ یا بیشتر را شرکت نمایند، 10 درصد تخفیف منظور می‌گردد.
  • پرداخت قسطی: دوستانی که در سه کلاس و یا بیشتر ثبت نام نمایند، می‌توانند شهریه خود را در دو قسط پرداخت کنند.
    (نصف مبلغ شهریه هنگام ثبت نام و مابقی تا هفته چهارم اردیبهشت ماه پرداخت و تسویه می‌گردد.)
  • برگزاری کلاس ها به صورت حضوری _ آنلاین و آفلاین می باشد. متقاضین محترم در هنگام ثبت نام نحوه شرکت خود را مشخص می نمایند. (کلاس‌های آنلاین در پلتفرم ادوبی کانکت برگزار می‌گردد.)
  • زمان استراحت بین هر کلاس یک ربع می باشد.

 


لینک ثبت نام در ترم نخست «دوره جامع مفاهیم بنیادین جامعه شناسی»


 

 

ترم دوم: دوره جامع مفاهیم بنیادین جامعه شناسی (تابستان 1403)

  • رابطه اجتماعی: دکتر آرمان ذاکری
  • کنش: استاد حسین کمالوند
  • فرهنگ: استاد مهدی نوریان
  • جنسیت: دکتر شیوا علینقیان
  • قومیت و نزاد: دکتر نوید نادری

 

ترم سوم: دوره جامع مفاهیم بنیادین جامعه شناسی ( پاییز 1403)

  • دولت: دکتر مهسا اسداله نژاد
  • قدرت: دکتر مهدی یوسفی
  • نهاد: دکتر مهدی سلیمانیه
  • ایدیولوژی: دکتر فرشید خورشیدنام

 

اطلاعات ثبت نام دوره جامع مفاهیم بنیادین جامعه شناسی (سه ترم)

  • شهریه هر کلاس: 700.000 تومان
  • شهریه سه ترم با تخفیف: برای دوستانی که شهریه سه ترم را به صورت پک کامل پرداخت نمایند، 15 درصد تخفیف منظور می‌گردد.
    (شهریه با 15 درصد تخفیف 8.350.000 تومان است.)
  • افرادی که در هر سه ترم شرکت نموده و در کلیه کلاس‌ها شرکت نمایند، پس از اتمام دوره‌ها، در کارگروه مطالعاتی جامعه شناسی موسسه عضو خواهند شد و پژوهش‌ها و تحقیقات و مقالات خود را تحت نظارت استادان مدرسه جامعه شناسی انجام خواهند داد. درواقع یک ماه بورس آکادمی شمسه خواهند شد و به صورت رایگان تحت نظر یکی از اساتید دوره کار مطالعاتی خود را پیش خواهند برد.
  • پس از پایان هر ترم گواهی پایان دوره اعطاء می‌گردد.
  • به افرادی که در هر سه ترم شرکت نموده و یا از بین 14 کلاس اعلام شده حداقل 11 مورد را شرکت کنند، پس از اتمام دوره‌ها، گواهی دو زبانه (انگلیسی) پایان دوره اعطاء می‌گردد.

 

سرفصل کلاس‌های مدرسه جامعه شناسی
آکادمی شمسه ترم نخست

 

معرفی کلی دوره جامع مفاهیم بنیادی جامعه شناسی (ترم 1)

مفاهیم بنیادین جامعه‌شناسی در ترم اول بر لحظاتی کلان در فهم امر اجتماعی تمرکز خواهد داشت.

مفاهیمی از قبیل، طبقه، ساختار، تغییر، کج‌روی و نابرابری دلالت‌هایی کلی و عام دارند و نیروهایی اجتماعی‌اند که بر افراد وارد می‌شوند، افراد را در برمی‌گیرند، کنش‌ها را ممکن یا ممتنع می‌کنند و از طریق کنش‌های بین فردی در سطوح خرد و میانی می‌توانند تولید و بازتولید شوند.

آنچه در این دوره اهمیت دارد فهم منطق امر اجتماعی به مثابه یک کلیت ساختاری است. این کلیت می‌تواند از منظری هنجاری، مبتنی بر منافع و یا مبتنی بر تغییر خوانده شود که در وهله نهایی به منطق ساختار اجتماعی دلالت دارد.

ساختار چیست؟ چگونه در چارچوبی هنجاری شکل می‌بندد؟ چگونه منافعی را میان گروه‌ها و لایه‌های اجتناعی توزیع می‌کند؟ چگونه گروه‌ها و اقشاری را محروم می‌سازد و در نهایت چگونه تغییر می‌کند پرسش‌هایی اساسی‌اند که دوره حاضر سعی دارد  به آن‌ها پاسخ دهد.

 

 طبقه / دکتر نیما شجاعی

طبقه یکی از پرمناقشه ‌ترین مفاهیم موجود در علوم انسانی است. به‌طور مشخص، برخی از نظریه‌پردازان طرفدار «بازار آزاد» این مفهوم را متعلق به جریان به ‌اصطلاح مارکسیستی قلمداد کرده و بر همین اساس، از استفاده از آن امتناع می‌ورزند.

با اینهمه، وقتی واقعیت‌های «اقتصاد و جامعه» کشورها مورد بررسی قرار می‌گیرند، بسیاری از تحلیل‌گران متوجه اهمیت «طبقه» در تحولات آن کشورها می‌‌شوند، و از این جهت، نه‌ تنها طرفداران جریان چپ، بلکه نهادگرایان، و طرفداران پارادایم «توسعه» از این مفهوم در تحلیل‌‌های خود استفاده می‌کنند.

اتفاقاً نظریه‌پردازان طرفدار «بازار آزاد» در ایران در نقد به «سیاست طبقه»، کاملاً همسو با سیاست‌‌های ضداجتماعی، که پیامدش حذف هر نوع «دیگری» مخالف ائتلاف «بازار و استبداد» خواهد بود؛ «بازار آزاد» مورد اعتماد ایشان، یعنی «بازار آزادِ» الیگارشی‌‌های درون قدرت.

 

  • جلسه نخست: سیاست طبقه: بازگشت به سنت کلاسیک جامعه‌‌شناسی
  • جلسه دوم: اریک الین رایت: ارائه یک رویکرد تحلیلی یکپارچه در تحلیل طبقاتی
  • جلسه سوم: طبقه و علم اجتماعی رهایی‌‌بخش
  • جلسه چهارم: بازخوانی نمونه‌‌هایی از تحلیل طبقاتی در ایران

 


لینک ثبت نام در کلاس «طبقه» 


 

ساختار اجتماعی / دکتر آرش حیدری

هرشکلی از اندیشیدن به امر اجتماعی مستلزم داشتن تخیل و ایده‌ای درباره ساختار اجتماعی است. مفهوم ساختار اگرچه در نگاه اول فهمیدنی و بدیهی به نطر می‌رسد، اما جستجو در مصادیق و تعاریف و مفهوم‌پردازی‌های متفاوتی‌که از این مفهوم وجود دارد نشان از پیچیدگی و چند وجهی بودن آن دارد.

دوره حاضر تلاش دارد تا با تمرکز بر چهار جامعه شناس کلاسیک مسئله ساختار در اندیشه اجتماعی را مورد بحث قرار دهد.

  • جلسه نخست: دورکیم و مسئله ساختار          برداشتی از«درباره تقسیم کار اجتماعی»
  • جلسه دوم: مارکس و مسئله ساختار           برداشتی از «دست نوشته های اقتصادی و فلسفی»
  • جلسه سوم: وبر و مسیله ساختار           برداشتی از «اقتصاد و جامعه»
  • جلسه چهارم: زیمل و مسئله ساختار           برداشتی از «فردیت و فرم‌های اجتماعی»

 


لینک ثبت نام در کلاس «ساختار اجتماعی»


 

کجروی / دکتر غلامحسین حبیبی

جلسه نخست: مواجه پارادایم‌های عینی‌گرا با کجروی

  • موضع هستی‌شناسی آن‌ها در نسبت با کجروی
  • موضع معرفت‌شناسی آن‌ها در نسبت با کجروی
  • موضع روش‌‌شناسی آن‌ها در نسبت با کجروی: همراه با مرور یک پژوهش در حوزه انحرافات اجتماعی
  • مواجه پارادایمهای برساختی_تفسیری با کجروی
  • موضع هستی‌شناسی آن‌ها در نسبت با کجروی
  • موضع معرفت‌شناسی آن‌ها در نسبت با کجروی
  • موضع روش‌شناسی آن‌ها در نسبت با کجروی: همراه با مرور یک پژوهش در حوزه انحرافات اجتماعی

 

جلسه دوم: مواجه پارادایم پدیدارشناسی با کجروی

  • موضع هستی‌شناسی آن‌ها در نسبت با کجروی
  • موضع معرفت‌شناسی آن‌ها در نسبت با کجروی
  • موضع روش‌شناسی آن‌ها در نسبت با کجروی: همراه با مرور یک پژوهش در حوزه انحرافات اجتماعی
  • مواجه پارادایم ‌انتقادی با کجروی
  • موضع هستی‌‌شناسی آن‌ها در نسبت با کجروی
  • موضع معرفت‌‌شناسی آن‌ها در نسبت با کجروی
  • موضع روش‌‌شناسی آن‌ها در نسبت با کجروی: همراه با مرور یک پژوهش در حوزه انحرافات اجتماعی

 

جلسه سوم: مواجه پارادایم فیمینیسم با کجروی

  • موضع هستی‌‌شناسی آن‌ها در نسبت با کجروی
  • موضع معرفت‌‌شناسی آن‌ها در نسبت با کجروی
  • موضع روش‌شناسی آن‌ها در نسبت با کجروی: همراه با مرور یک پژوهش در حوزه انحرافات اجتماعی
  • مواجه پارادایم پست‌مدرن با کجروی
  • موضع هستی‌‌شناسی آن‌ها در نسبت با کجروی
  • موضع معرفت‌‌شناسی آن‌ها در نسبت با کجروی
  • موضع روش‌‌شناسی آن‌ها در نسبت با کجروی: همراه با مرور یک پژوهش در حوزه انحرافات اجتماعی

 

 جلسه چهارم: مواجه پارادایم‌های ترکیب‌گرا با کجروی

  • موضع هستی‌شناسی آن‌ها در نسبت با کجروی
  • موضع معرفت‌‌شناسی آن‌ها در نسبت با کجروی
  • موضع روش‌‌شناسی آن‌ها در نسبت با کجروی: همراه با مرور یک پژوهش در حوزه انحرافات اجتماعی

 


لینک ثبت نام در کلاس «کجروی»


 

تغییر اجتماعی / دکتر آیدین کیخایی

«تغییر اجتماعی» به خودیِ‌ خود مفهومی است بیش از اندازه گسترده و مبهم. به همین دلیل جای‌ گذاریِ آن به عنوان یک مفهوم کلیدی در درون دیسیپلین جامعه‌‌شناسی نیازمند برخی تدقیق‌ها و ملاحظات اولیه است.

در وهله‌ اول باید روشن کنیم که مطالعه‌ی جامعه‌شناسانه‌ تغییر اجتماعی چه موضوعاتی را ــ و چگونه و از چه منظری ــ مدنظر قرار می‌دهد. به عنوان مثال، اگر مقصود از جامعه‌شناسی تغییر اجتماعی، مشاهده و تحلیلِ تحولاتِ پدیده‌های معین در جوامع معین باشد، این به نظر کاری است که تاریخ‌دان‌ها همواره انجام می‌داده‌اند؛ در برابر، اگر مقصود استنتاج الگوها و قوانین حاکم بر تغییرات اجتماعی است (فراتر از مطالعات تجربی و موردی)، آن هم مختص جامعه‌شناسی نیست، بلکه به طور سنتی موضوع فلسفه‌ تاریخ بوده است. بنابراین، یک مسئله‌ اساسی روشن کردن تمایز میان جامعه‌شناسیِ تغییر اجتماعی با دیسیپلین‌های مرتبط دیگر، به ویژه تاریخ و فلسفه‌ تاریخ است.

اما تمایزگذاریِ بینا ـ ‌دیسیپلینی تنها یک سویه‌ ماجرا است. سویه‌ دیگر، تدقیق جایگاه تغییر اجتماعی در درونِ خود دیسیپلینِ جامعه‌شناسی است.

«جامعه» تمامیتی است پویا و پیوسته در حال تغییر. به عبارت دیگر، «تغییر» ویژگی بنیادین تمامی امور اجتماعی است. در این معنای عمومی، ترکیب «تغییر اجتماعی» چیزی از جنس همان‌گویی یا تکرار زائد است: جامعه‌شناسی به مثابه دیسپلینی که کار آن مطالعه‌ جامعه و پدیده‌های اجتماعی است، همواره پیشاپیش با مضمون تغییر درگیر است. بنابراین، هنگامی که از تغییر اجتماعی به عنوان یک مفهوم مجزا و از جامعه‌شناسی تغییر اجتماعی به عنوان یک حوزه‌ مطالعاتی سخن می‌گوییم باید معنای خاص‌تری را در نظر داشته باشیم. به عبارت دیگر، در کنار تمایزگذاری میان جامعه‌شناسیِ تغییر اجتماعی با تاریخ و فلسفه‌ تاریخ، همچنین باید نشان دهیم که این حوزه‌ مطالعاتی دقیقا معطوف به چه پرسش‌ها و مسائلی است و چگونه از سایر حوزه‌ها و زیرشاخه‌های جامعه‌شناسی متمایز می‌شود.

تبیین مختصات مفهوم حوزه‌ تغییر اجتماعی از منظر جامعه‌شناسانهْ، هدف کلی این دوره‌ چهار جلسه‌ای است. در این راستا و در خلال بحث، طبعا به برخی از نظریه‌ های تغییرِ اجتماعی اشاراتی خواهم داشت. اما ساختار دوره مبتنی بر معرفی چند نظریه یا متفکر مشخص نیست. در جلسه‌ نخست ــ که حکم مقدمه‌ دوره را دارد ــ مستقیما بر خود مفهوم تغییر اجتماعی و ملاحظات فوق‌الذکر متمرکز خواهم شد. در سه جلسه‌ باقی‌مانده، بحث‌ را از طریق واکاوی رابطه‌ میان تغییر اجتماعی و مجموعه‌ای از مفاهیم مرتبط پیش خواهم برد: مفاهیمی برآمده از دغدغه‌های امروزیِ «ما» که هم ذیل بحث تغییر اجتماعی امکان طرح می‌یابند و هم امکان بسط و تدقیق خود مفهوم تغییر اجتماعی را فراهم می‌کنند.

 

جلسه‌ نخست: ملاحظات اولیه

  • تغییر اجتماعی: گستره، عمق، دوره‌بندی، سرعت، و ….
  • جامعه‌شناسی تغییر: پلی میان تاریخ و فلسفه‌ی تاریخ؟
  • سیاست تغییر: دانش و عمل

جلسه‌ دوم: تغییر و توسعه

  • جهت‌مندی‌(ها)ی تغییر
  • عقب‌ماندگی و پیش‌رفتگی

جلسه‌ سوم: تغییر و عاملیت

  • عوامل تغییر اجتماعی
  • دولت و عاملیت «مردم»

جلسه‌ چهارم: تغییر و انقلاب

  • تغییر بازتولیدی، تغییر تدریجی، تغییر انقلابی
  • گسستگی و پیوستگی
  • فروپاشی اجتماعی؟

 


لینک ثبت نام در کلاس «تغییر اجتماعی»


 

فقر و نابرابری / دکتر کوثر کریمی پور

جلسه نخست: پایش فقر

  • فقر مطلق، شدید، فقر نسبی و چندبعدی
  • تغییرات فقر و نابرابری در چهار دهۀ اخیر

جلسه دوم: بازیگران حوزۀ فقر

  • تاریخچۀ نهادهای دولتی و فرادولتی مرتبط با فقر و محرومیت‌زدایی
  • فرآیندهای بازتولید ناکارآمدی نهادها
  • سازوکار مشارکت جوامع محلی در کاهش فقر

جلسه سوم: منابع فقرزدایی

  • آیا فقر ناشی از کمبود منابع مالی است؟
  • نگاهی انتقادی به طرح های بازتوزیعی «یارانۀ پنهان»

جلسه چهارم: چه باید کرد؟

  • فقر و نابرابری در ایران در زمینه‌ای کلان‌تر
  • چگونه می توان در جایگاه های مختلف به کاهش فقر اندیشید و در راستای آن قدم برداشت؟

 


لینک ثبت نام در کلاس «فقر و نابرابری»