کنکور دکتری هنر و فلسفه 1401

برنامه آموزشی کلاس های آمادگی کنکور دکتری ویژه رشته های پژوهش هنر، تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، هنرهای تجسمی،هنر اسلامی، تئاتر، فلسفه

ترم پاییز: گروه دوم (آنلاین)

عنوان درس

استاد

تعداد جلسات

روز و ساعت

شهریه

تاریخ شروع

زبان عمومی

دکتر محمد قاسمی

10 جلسه 4 ساعته

40 ساعت

چهارشنبه

14:30 10:30

یک میلیون‌تومان

1400/08/05

استعداد تحصیلی

دکتر محمد وکیلی

10جلسه 4 ساعته

40 ساعت

چهارشنبه

16-20

800 هزار تومان

1400/08/05

مبانی نظری

(اسطوره شناسی ،تاریخ ادبیات و حکمت هنر اسلامی)

دکتر مهدی انصاری

15 جلسه 4 ساعته

60 ساعت

پنج شنبه

16-20

یک میلیون و پانصد هزار تومان

1400/08/13

تاریخ، فرهنگ ، مکاتب هنری ایران و جهان،هنر و تمدن اسلامی

دکترعلی اصغر میرزایی مهر

15 جلسه 4 ساعته

60 ساعت

پنج شنبه

14:30 10:30

یک میلیون و پانصد هزار تومان

1400/08/13

تئاتر

دکتر سعید اسدی

12 جلسه 4 ساعته

48 ساعت

پنج‌ شنبه

11-15

یک میلیون و دویست‌هزار‌تومان

1400/08/27

فلسفه

فلسفه غرب

دکتر وحید غلامی‌پور فرد

12 جلسه 4 ساعته

48 ساعت

سه شنبه

15-19

یک میلیون و دویست هزار تومان

1400/08/11

منطق

دکتر شاهین محسنی

10جلسه 3 ساعته

30 ساعت

پنج شنبه

10-13

750 هزار  تومان

1400/08/13

فلسفه اسلامی

دکتر شاهین محسنی

10 جلسه 3 ساعته

30 ساعت

پنج شنبه

16-19

750 هزار تومان

1400/08/13

 

برنامه آزمون‌های آزمایشی دکترا

 

4 مرحله آزمون جامع آزمایشی که توسط کادر هیأت علمی آکادمی شمسه طراحی می‌شود.

این آزمون‌ها شبیه سازی کنکور بوده و همراه کارنامه می‌باشد.

شهریه آزمون‌‌ها  800 هزار تومان (هر مرحله 200 هزار تومان) می باشد.

·    تاریخ آزمون‌‌ها : 1400/09/12- 1400/10/03-1400/10/24- 1400/11/15

·  آزمون‌‌ها با همراه جلسات پرسش و پاسخ و رفع اشکال می‌‌باشد.

سرفصل کلاس های تخصصی آمادگی کنکور دکتری هنر و فلسفه آکادمی شمسه

1– مبانی نظری ( اسطوره شناسی ، تاریخ ادبیات و حکمت هنراسلامی )

اسطوره شناسی، زایش تفکر از بطن اسطوره، تاریخ ادبیات ایران و جهان، آشنایی با آراء متفکران و نظریه پردازان درباره هنر، شیوه ها و رویکردهای نقد هنری، بررسی هنر مدرن از دریچه رویکردها، آشنایی با اصطلاحات، مفاهیم و چارچوب های نظری هنر، بررسی تطور دوره های زیباشناسی از عهد باستان تا دوران معاصر، تاریخ علم اسلامی.

معرفت در حکمت هنر اسلامی/ زیبایی در حکمت هنر اسلامی/ هنر در حکمت هنر اسلامی/ حکمت در حکمت هنر اسلامی/ منشا هنر اسلامی/  حکمت هنر اسلامی در دیدگاه بورکهارت/ تعریف سنت در سنت‌گرایی/ تعریف هنر در سنت‌گرایی/ متفکران سنت‌گرایی (گنون، کوماراسوامی، شوآن، پالیس، لینگز، پری، نصر)

 

2- زبان عمومی  

علاوه بر اینکه دانشجویان برای آزمون مرحله‌‌ی اول دکتری آماده می‌‌شوند، پایه لازم برای آزمون‌‌های ذیل نیز برایشان ایجاد می‌‌شود.

TOLIMO-MCHE-MHLE-UTEPT-EPT-MSRT

3- تاریخ، فرهنگ ،مکاتب هنری ایران و جهان، هنر و تمدن اسلامی

تاریخ هنر ایران : هنر پیش تاریخی (شکل گیری هنر، تپه های باستانی، تمدن های باستانی)-  هنر تاریخی (ایلام، ماد، هخامنشی، سلوکی، اشکانی، ساسانی) – مکاتب نگارگری ایران- مکاتب معماری ایران

تاریخ هنر جهان:  عصر سنگ –  دوران باستان (بین النهرین، هند، مصر، چین، یونان، روم، ژاپن) – قرون وسطی (صدر مسیحیت، بیزانس، شارلمانی، کارولنژی، رومانسک ، گوتیک) –  دوران مدرن (رنسانس، باروک، روکوکو، رئالیسم، امپرسیونیسم، پست امپرسیونیسم)-  قرن بیستم

هنر و تمدن اسلامی: شکل‌گیری اسلام/ اسلام و هنر/ هنر امویان/ هنر عباسیان/ هنر سرزمین‌های غرب اسلامی/ هنر و تمدن اسلامی در مصر/ هنر و تمدن اسلامی،

در افریقای شمالی/ هنر و تمدن اسلامی در هند/ هنر و تمدن اسلامی در آناتولی/ هنر ایلخانان/ هنر تیموریان/ هنر صفویان / هنر  ازبکان/ هنر عثمانی

4- تئاتر

تاریخ تئاتر ایران و جهان- تحلیل نمایش- نقد نمایش- نظریات معاصر تئاتر- مطالعات تطبیقی تئاتر- فلسفه هنر و زیبایی شناسی

5- فلسفه

فلسفه غرب، فلسفه تحلیلی، فلسفه معاصر، منطق، فلسفه اسلامی.

  • نکات قابل توجه برای دانشجویان عزیز:
  • دانشجویانی که در کلاس‌‌های کنکور دکتری آکادمی شمسه ثبت‌‌نام نمایند برای گروه پژوهش هنر، غیر از مطالب کلاس‌‌ها و آزمون‌‌های آزمایشی، تنها نیاز به مطالعه 4 منبع دیگر هست که عبارتند از:
  • کتاب تست دکتری 7 سال گذشته (سؤالات سال‌‌های گذشته)
  • کتاب 2000 تست تخصصی هنر
  • کتاب 4000 نکته تخصصی هنر
  • کتاب تست‌های طبقه بندی شده تاریخ هنر ایران و جهان ، هنر و تمدن اسلامی و مبانی نظری هنر
  • دروس زبان، استعداد تحصیلی، و دروس تخصصی تئاتر برای دانشجویان متقاضی تئاتر لازم است.
  • دروس زبان، استعداد تحصیلی، و دروس تخصصی فلسفه برای دانشجویان متقاضی فلسفه لازم است.
  • سرفصل کلاس ها با توجه به کنکور11 سال گذشته دکتری هنر و فلسفه و آنالیز سؤالات انتخاب شده است. بدین معنی که مجموعه این دروس در آزمون مرحله اول و مرحله مصاحبه و آزمون داخلی دانشگاه ها مورد سؤال قرار می گیرند.
  • کلاس های دکترا در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه تشکیل می شود.
  • دانشجویانی که در3 درس یا بیشتر از کلاس های مقطع دکترا ثبت نام نمایند، می توانند از 4 مرحله آزمون جامع آزمایشی متناسب با مقطع دکتری که در ماه های آذر ,دی و بهمن برگزار می شود به صورت رایگان استفاده نمایند در غیر این صورت دانشجویان می توانند با پرداخت هزینه از این آزمون ها استفاده نمایند.
  • آکادمی شمسه برای اولین بار مجموعه سوالات تخصصی آزمون های دکترای 7 سال گذشته را همراه با پاسخنامه تشریحی تالیف و گردآوری نموده، تمامی دانشجویان مقطع دکتری آموزشگاه میتوانند این کتاب را با تخفیف تهیه نمایند .
  • در آزمون دکتری 1400 ، کنکور دانشگاه سراسری و آزاد ، به طور هم زمان و در اسفند ماه برگزار می شود.
  • هزینه جلسات مشاوره تحصیلی به ازای 5 جلسه، 600 هزار تومان می‌‌باشد؛ این جلسات مشاوره هفتگی با آقای دکتر علی صاونچی رتبه 1 کنکور دکتری هنر 98 برگزار می‌‌شود .
  • تمامی دانشجویان ثبت‌‌نامی مؤسسه می‌‌توانند از کارگاه تندخوانی و تقویت حافظه که تاریخ آن متعاقباً اعلام می‌‌شود بطور رایگان استفاده نمایند.

 

1ـ شهریه پک کامل کلاس های دکتری (پژوهش هنر، تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، هنرهای اسلامی و هنرهای تجسمی)  برای 200 ساعت ، 4،800،000 تومان، شهریه پک کامل کلاس های دکتری(تئاتر) برای 128 ساعت، 3،000،000 تومان و شهریه پک کامل کلاس‌های دکتری (فلسفه هنر) برای 188 ساعت، 4،500،000 تومان می باشد.

 ( با احتساب رایگان بودن آزمون های آزمایشی) می باشد.

2ـ دانشجویان می توانند به صورت نقد و اقساط شهریه خود را به شرح ذیل پرداخت نمایند:

– دانشجویانی که در تک درس ثبت نام نمایند، می بایست شهریه خود را در هنگاه ثبت نام به صورت کامل پرداخت نمایند.

ـ دانشجویانی که در 2 یا 3 درس ثبت نام نمایند، می بایست یک میلیون و پانصد هزار تومان از مبلغ شهریه خود را هنگام ثبت نام  و مابقی را تا 4 آذر  تسویه  نمایند.

ـ دانشجویانی که در 4 یا 5 درس ثبت نام نمایند، می بایست ، می بایست دو میلیون و پانصد هزار تومان از مبلغ شهریه خود را هنگام ثبت نام  و مابقی را در دوقسط به ترتیب  4 آذر و 25 آذر پرداخت و تسویه  نمایند.

 

عنوان رشته

دانشگاه

مواد آزمون

پژوهش هنر،

تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی

هنرهای اسلامی

 سراسری

و

    آزاد

زبان انگلیسی/ استعداد تحصیلی

تاریخ، فرهنگ و مکاتب هنری ایران و جهان / هنر وتمدن اسلامی

درس مبانی نظری هنر و ادبیات علاوه بر اینکه در آزمون مرحلۀ اول مورد سوال قرار می گیرد یکی از مباحثی است که در سنجش علمی و تخصصی مرحله دوم مورد ارزیابی و سؤال قرار می گیرد.

 

 

تئاتر

  سراسری

زبان انگلیسی/ استعداد تحصیلی

 تاریخ تئاتر ایران و جهان/ تحلیل نمایش/ نقد نمایش/  نظریات معاصر تئاتر/ مطالعات تطبیقی تئاتر

فلسفه هنر و زیبایی شناسی

 

 

فلسفه

سراسری

و

آزاد

زبان انگلیسی/ استعداد تحصیلی

فلسفه عمومی/ منطق/ فلسفه اسلامی/ فلسفه غرب (درسطح کارشناسی)

فلسفه غرب/ فلسفه تحلیلی/ فلسفه معاصر/ فلسفه اسلامی (در سطح کارشناسی ارشد)

بودجه بندی امتیازها در مقطع دکتری

آزمون متمرکز: 50 درصد ، سوابق آموزشی و پژوهشی: 20 درصد ، مصاحبه علمی و سنجش تخصصی عملی : 30 درصد

 

 

 

اسامی پذیرفته شدگان نهایی مقطع دکتری 1400 آکادمی شمسه

نام و نام خانوادگی

رشته

دوره

دانشگاه

سید محمدامین حیدری

پژوهش هنر

روزانه

دانشگاه هنر

سار فرحمند

پژوهش هنر

روزانه

دانشگاه هنر

سپهر دانش اشراقی

پژوهش هنر

روزانه

دانشگاه هنر

چکامه ضمیری

پژوهش هنر

روزانه

دانشگاه هنر

مژده شرفخواه

تاریخ تحلیلی و تطبیقی هنرهای اسلامی

روزانه

دانشگاه هنر

هدی لاهیجی

پژوهش هنر

روزانه

دانشگاه تهران

پریما میرلوحی

تاریخ تحلیلی و تطبیقی هنرهای اسلامی

روزانه

دانشگاه تهران

بهزاد صحتی

تاریخ تحلیلی و تطبیقی هنرهای اسلامی

روزانه

دانشگاه تهران

شادی تاکی

هنرهای تجسمی

روزانه

دانشگاه تهران

فهیمه نعمتی

هنرهای اسلامی

روزانه

دانشگاه تربیت مدرس

صبوره رنگرز

پژوهش هنر

روزانه

دانشگاه تربیت مدرس

مریم صلاحی

هنرهای اسلامی

روزانه

دانشگاه تربیت مدرس

صلاح الدین محمدی بانه

تئاتر

شبانه

دانشگاه تهران

محمدحسین محمدی

پژوهش هنر

شبانه

دانشگاه تهران

الناز عزیزی

پژوهش هنر

روزانه

دانشگاه الزهرا

شادی مددی

پژوهش هنر

روزانه

دانشگاه الزهرا

علی کریمی

پژوهش هنر

روزانه

دانشگاه شاهد

طاهره اسحاقی غریب دوستی

پژوهش هنر

روزانه

دانشگاه شاهد

حجت سعادت فر

پژوهش هنر

روزانه

دانشگاه شاهد

سمیه بلاغت نیا

پژوهش هنر

روزانه

دانشگاه شاهد

نام و نام خانوادگی

رشته

دوره

دانشگاه

سپیده نورایی

پژوهش هنر

روزانه

دانشگاه اصفهان

شکوه رکنی

پژوهش هنر

روزانه

دانشگاه اصفهان

محدثه ربانی نیا

فلسفه مدرن

روزانه

دانشگاه اصفهان

الهام فخرزادگان

هنرهای اسلامی

روزانه

دانشگاه هنر اسلامی تبریز

سحر فرخی

هنرهای اسلامی

روزانه

دانشگاه هنر اسلامی تبریز

عاطفه دینلی

پژوهش هنر

پردیس

دانشگاه هنر

مریم ذوالفقاری

پژوهش هنر

پردیس

دانشگاه تربیت مدرس

زهرا شفیعی

پژوهش هنر

شبانه

دانشگاه شاهد

علی اصغر شیرازکی

حکمت هنرهای دینی

غیرانتفاعی

دانشگاه ادیان و مذاهب قم

امیرحسین جلیلیان

پژوهش هنر

آزاد

دانشگاه علوم تحقیقات

حنانه یعقوبی

پژوهش هنر

آزاد

دانشگاه علوم تحقیقات

ساره سیاحی

پژوهش هنر

آزاد

دانشگاه علوم تحقیقات

سعیده ابوالقاسمی

پژوهش هنر

آزاد

دانشگاه تهران مرکز

هامون مهدوی

پژوهش هنر

آزاد

دانشگاه تهران مرکز

پریسا کاووسی

تاریخ تحلیلی و تطبیقی هنرهای اسلامی

آزاد

دانشگاه تهران مرکز

الناز راسخ

فلسفه هنر

آزاد

دانشگاه تهران مرکز

 

 

آنالیز سوالات کنکور دکتری 1400 کد رشته  2504 (پژوهش هنر) آکادمی شمسه

شماره سوالات

منابع

1

مبحث مطرح شده در کلاس دکتر میرزایی مهر

پرسش 33 ، صفحه 11و پرسش 414، صفحه 191/ کتاب دوهزار تست

نکته 850، صفحه 47/ کتاب چهارهزار نکته

2

 

3

 

4

 

5

جزوه حکمت هنر اسلامی صفحه 7 (افلاطون، رساله تیمائوس)

مبحث مطرح شده کلاس مبانی نظری هنر دکتر مهدی انصاری

6

آزمون آزمایشی مرحله چهارم سوال شماره30

مبحث مطرح شده در کلاس دکتر میرزایی مهر

پرسش 307، صفحات 141 و 184/ کتاب دوهزار تست

7

مجموعه تصاویر(سی دی علی صابونچی) / هنر جهان/ India/ سلسله ماوریا/ ستون و سرستون سرنات

8

 

9

آزمون آزمایشی مرحله اول سوال شماره 61 (توضیح محتوا سوال)

مبحث مطرح شده در کلاس دکتر میرزایی مهر

10

مجموعه تصاویر(سی دی علی صابونچی) / نقاشی ایران/ مکتب هرات/ خمسه نظامی دربار سلطان حسین بایقرا

مبحث مطرح شده در کلاس دکتر میرزایی مهر

پرسش 326، صفحات 142 و 186/ دوهزار تست

پرسش 440، صفحات 152 و 193/ دوهزار تست

نکته 647، صفحه 37/ چهارهزار نکته

نکته 655، صفحه 38/ چهارهزار نکته

توضیحات تکمیلی تست شماره 30/ کلاس نکته و تست تاریخ هنر؛ استاد رستمعلی

11

 

12

پاسخ سوال 400، صفحه 192/ کتاب دکتری هنر

مبحث مطرح شده کلاس مبانی نظری هنر دکتر مهدی انصاری

13

 

14

نکته 426، صفحه 148/ کتاب چهارهزار نکته

15

مبحث مطرح شده کلاس مبانی نظری هنر دکتر مهدی انصاری

16

مبحث مطرح شده در کلاس دکتر میرزایی مهر

پاسخ سوال 32، صفحه 71/ کتاب دکتری هنر

17

مبحث مطرح شده در کلاس دکتر میرزایی مهر

پاسخ سوال 47، صفحه 75/ کتاب دکتری هنر

توضیحات تکمیلی تست شماره 87/ کلاس نکته و تست تاریخ هنر؛ استاد رستمعلی

18

مجموعه تصاویر(سی دی علی صابونچی) / هنر جهان/ Renaissance/ Florence

19

پاسخ سوال 42، صفحه 73 و پاسخ سوال 538، صفحه 253/ کتاب دکتری هنر

کلاس خط و خوشنویسی؛ سیاوش میرزایی‌مهر

20

مجموعه تصاویر(سی دی علی صابونچی)/ نقاشی ایران/ قاجاریه متاخر پهلوی معاصر/ نقاشی نوگرا

مبحث مطرح شده در کلاس دکتر میرزایی مهر   

نکته 842، صفحه 46 و نکته 846 صفحه 47/ کتاب چهارهزار نکته

پاسخ سوال 53، صفحه 78 و پاسخ سوال 317، صفحه 161/ کتاب دکتری هنر

21

مجموعه تصاویر(سی دی علی صابونچی)/ نقاشی ایران/ مکتب اصفهان/ رقعه نگاری/ رضا عباسی

پاسخ سوال 415، صفحه 202/ کتاب دکتری هنر

22

 

23

مبحث مطرح شده در کلاس دکتر میرزایی مهر

24

مجموعه تصاویر(سی دی علی صابونچی) / هنر مدرن/ Nouveau Realisme

نکته 1385، صفحه 69/ کتاب چهارهزار نکته

25

مجموعه تصاویر(سی دی علی صابونچی) / هنر مدرن/ Expressionism/ Die Brücke

مبحث مطرح شده در کلاس دکتر میرزایی مهر

پرسش 222، صفحه 134/ کتاب دوهزار تست

26

مبحث مطرح شده در کلاس دکتر میرزایی مهر

توضیحات تکمیلی تست شماره 47/ کلاس نکته و تست تاریخ هنر؛ استاد رستمعلی

27

توضیحات تکمیلی تست شماره 97/ کلاس نکته و تست تاریخ هنر؛ استاد رستمعلی

28

 

29

 

30

 

31

نکته 307، صفحه 144/ کتاب چهارهزار نکته

مبحث مطرح شده کلاس مبانی نظری هنر دکتر مهدی انصاری

32

آزمون آزمایشی مرحله چهارم سوال شماره 21 (توضیح محتوای سوال)

پاسخ سوال 524، صفحه 248 / کتاب دکتری هنر

33

پاسخ سوال 9، صفحه 61/ کتاب دکتری هنر

34

شبیه‌سازی آزمون دکتری سوال شماره 8

مبحث مطرح شده در کلاس دکتر میرزایی مهر

پرسش 104، صفحه 125/ کتاب دوهزار تست

نکته 1286، صفحه 66/ کتاب 4000 نکته

پاسخ سوال 458، صفحه 220 / کتاب دکتری هنر

35

 

36

 

37

پاسخ سوال 16، صفحه 64/ کتاب دکتری هنر

مبحث مطرح شده کلاس مبانی نظری هنر دکتر مهدی انصاری

38

 

39

 

40

مجموعه تصاویر(سی دی علی صابونچی) / اسطوره شناسی/ اسطوره شناسی مصر/ Isis

مبحث مطرح شده کلاس مبانی نظری هنر دکتر مهدی انصاری

41

پاسخ سوال 54، صفحه 78 و پاسخ سوال 457، صفحه 220/ کتاب دکتری هنر

مبحث مطرح شده کلاس مبانی نظری هنر دکتر مهدی انصاری

42

 

43

مجموعه تصاویر(سی دی علی صابونچی) / هنر جهان/ Rococo

مبحث مطرح شده در کلاس دکتر میرزایی مهر

پرسش 508، صفحه 43 و پرسش 280، صفحه 139 و پرسش 316، صفحه 142 و پرسش 362، صفحه 145/ کتاب دوهزار تست

44

مبحث مطرح شده در کلاس دکتر میرزایی مهر

45

مجموعه تصاویر(سی دی علی صابونچی) / هنر جهان/ Romanticism/ Barbizon School –

آزمون آزمایشی مرحله چهارم سوال شماره 46

مبحث مطرح شده در کلاس دکتر میرزایی مهر

پرسش 499، صفحه 43 و پرسش 920، صفحه 70 / کتاب دوهزار تست

نکته 1204، صفحه 62/ کتاب چهارهزار نکته

پاسخ سوال 396، صفحه 191/ دکتری هنر

46

آزمون آزمایشی مرحله اول سوال شماره 71

مبحث مطرح شده در کلاس دکتر میرزایی مهر

پاسخ سوال 293، صفحه 154/ کتاب دکتری هنر

47

نکته 54، صفحه 85/ کتاب چهارهزار نکته

48

 

49

مجموعه تصاویر(سی دی علی صابونچی) / خط/ یاقوت مستعصمی

پرسش 142، صفحه 18 و پرسش 240، صفحه 136 و پرسش 376، صفحه 146 / کتاب دوهزار تست

کلاس خط و خوشنویسی؛ سیاوش میرزایی مهر

50

شبیه سازی آزمون دکتری سوال شماره 17

مبحث مطرح شده در کلاس دکتر میرزایی مهر

پرسش 465، صفحه 40 و پرسش 130، صفحه 170/ کتاب دوهزار تست

نکته 3265، صفحه 24 / کتاب چهارهزار نکته

پاسخ سوال 418، صفحه 204 / کتاب دکتری هنر

51

 

52

مبحث مطرح شده کلاس مبانی نظری هنر دکتر مهدی انصاری

پاسخ سوال 327، صفحه 168/ کتاب دکتری هنر

53

نکته 358، صفحه 98/ چهارهزار نکته

پاسخ سوال 25، صفحه 68/ کتاب دکتری هنر

54

مجموعه تصاویر(سی دی علی صابونچی) / نقاشی ایران/ مکتب تبریز ایلخانی/ منافع الحیوان

مبحث مطرح شده در کلاس دکتر میرزایی مهر

پرسش 407، صفحه 149 / کتاب دوهزار تست

نکته 530، صفحه 31 / کتاب چهارهزار نکته

پاسخ سوال 428، صفحه 209/ کتاب دکتری هنر

توضیحات تکمیلی تست شماره 31/ کلاس نکته و تست هنر و تمدن اسلامی؛ استاد رستمعلی

55

پرسش 131، صفحه 170/ کتاب دوهزار تست

نکته 54، صفحه 115/ کتاب چهارهزار نکته

56

 

57

آزمون آزمایشی مرحله دوم سوال شماره 68

58

آزمون آزمایشی مرحله سوم سوال شماره 5

مبحث مطرح شده در کلاس دکتر میرزایی مهر

پرسش 250و 244، صفحه 25 و پرسش 66، صفحه 165/ کتاب دوهزار تست 

توضیحات تکمیلی تست شماره 32/ کلاس نکته و تست هنر و تمدن اسلامی؛ استاد رستمعلی

59

 

60

مبحث مطرح شده کلاس حکمت هنر اسلامی دکتر مهدی انصاری

61

 

62

مجموعه تصاویر(سی دی علی صابونچی) / هنر و تمدن اسلامی/ آناتولی/ امپراتوری عثمانی/ مسجد سلطان احمد

پرسش 459، صفحه 40 و پرسش 176،  صفحه 175/ کتاب دوهزار تست

توضیحات تکمیلی تست شماره 3/ کلاس نکته و تست هنر و تمدن اسلامی؛ استاد رستمعلی

پاسخ سوال 337، صفحه 167 و پاسخ سوال 426، صفحه 208/ کتاب دکتری هنر

63

جزوه حکمت هنر اسلامی صفحه 39 (ابن هیثم)

مبحث مطرح شده کلاس حکمت هنر اسلامی دکتر مهدی انصاری

نکته 287، صفحه 95/ کتاب چهارهزار نکته

پاسخ سوال 227، صفحه 134/ کتاب دکتری هنر

64

جزوه حکمت هنر اسلامی صفحه 20 (فارابی)

مبحث مطرح شده کلاس حکمت هنر اسلامی دکتر مهدی انصاری

نکته 322، صفحه 96/ کتاب چهارهزار نکته

65

جزوه حکمت هنر اسلامی صفحه 20 (فارابی)

66

نکته 322، صفحه 23/ کتاب چهارهزار نکته 

67

پرسش و پاسخ سوال 95، صفحه  125 و 167/ کتاب دوهزار تست

68

 

69

 

70

مجموعه تصاویر(سی دی علی صابونچی) / هنر و تمدن اسلامی/ عباسیان/ قبه الصلیبیه

71

مبحث مطرح شده در کلاس دکتر میرزایی مهر

72

مجموعه تصاویر(سی دی علی صابونچی) / هنر و تمدن اسلامی/ هند/ مسجد آتالار در جنپور

توضیحات تکمیلی تست شماره 19/ کلاس نکته و تست هنر و تمدن اسلامی؛ استاد رستمعلی

73

نکته 204، صفحه 91/ کتاب چهار هزار نکته

74

نکته 206، صفحه 91/ کتاب چهارهزار نکته

75

پاسخ سوال 228، صفحه 135 و پاسخ سوال 319، صفحه 162/ کتاب دکتری هنر

توضیحات تکمیلی تست شماره 6/ کلاس نکته و تست هنر و تمدن اسلامی؛ استاد رستمعلی

76

مجموعه تصاویر(سی دی علی صابونچی)/ نقاشی ایران/ مکتب تبریز صفوی/ پراکندگی هنرمندان مکتب تبریز دوم

مبحث مطرح شده در کلاس دکتر میرزایی مهر

پرسش 303، صفحه 29/ کتاب دوهزار تست

پاسخ پرسش 60، صفحه 80 / کتاب دکتری هنر

77

 

78

 

79

 

80

مبحث مطرح شده کلاس مبانی نظری هنر دکتر مهدی انصاری

81

 

82

 

83

 

84

جزوه حکمت هنر اسلامی صفحه 33 (امام محمد غزالی، قوه ذوق)

مبحث مطرح شده کلاس حکمت هنر اسلامی دکتر مهدی انصاری

85

جزوه حکمت هنر اسلامی صفحه 12 ( اخوان الصفا)

86

آزمون آزمایشی مرحله سوم سوال شماره 86 (توضیح محتوا سوال) – مجموعه تصاویر/ هنر و تمدن اسلامی/ امویان غرب و اسپانیا/ القصر (اشبیلیه)

87

مجموعه تصاویر(سی دی علی صابونچی)/ هنر و تمدن اسلامی/ هند/ تیموریان هند/ آرامگاه صفدار جنگ

پاسخ سوال 324، صفحه 163 و پاسخ سوال 528، صفحه 249/ کتاب دکتری هنر

88

 

89

مبحث مطرح شده در کلاس دکتر میرزایی مهر

90

نکته 319، صفحه 23/ کتاب چهار هزار نکته

 

 

آنالیز سوالات کنکور دکتری 1400 کد رشته  2136 (فلسفه) آکادمی شمسه

شماره سوالات

منابع

1

مبحث مطرح شده در کلاس منطق دکتر محسنی

2

مبحث مطرح شده در کلاس منطق و آزمون‌‌های آزمایشی دکتر محسنی

3

مبحث مطرح شده در کلاس منطق و آزمون‌‌های آزمایشی دکتر محسنی

4

مبحث مطرح شده در کلاس منطق دکتر محسنی

5

مبحث مطرح شده در کلاس منطق دکتر محسنی

6

مبحث مطرح شده در کلاس منطق دکتر محسنی

7

مبحث مطرح شده در کلاس منطق دکتر محسنی

8

مبحث مطرح شده در کلاس منطق دکتر محسنی

9

مبحث مطرح شده در کلاس منطق دکتر محسنی

10

 

11

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه اسلامی و آزمون‌‌های آزمایشی دکتر محسنی

12

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه اسلامی و آزمون‌‌های آزمایشی دکتر محسنی

13

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه اسلامی دکتر محسنی

14

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه اسلامی دکتر محسنی

15

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه اسلامی و آزمون‌‌های آزمایشی دکتر محسنی

16

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه اسلامی دکتر محسنی

17

 

18

 

19

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه اسلامی دکتر محسنی

20

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه اسلامی دکتر محسنی

21

 

22

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه غرب دکترغلامی پور فرد

23

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه غرب دکتر غلامی پور فرد

24

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه غرب دکتر غلامی پور فرد

25

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه غرب دکتر غلامی پور فرد

26

 

27

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه غرب دکتر غلامی پور فرد

28

 

29

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه غرب دکتر غلامی پور فرد

30

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه غرب دکتر غلامی پور فرد

31

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه غرب دکتر غلامی پور فرد

32

 

33

 

34

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه غرب دکتر غلامی پور فرد

35

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه غرب دکتر غلامی پور فرد

36

 

37

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه غرب دکتر غلامی پور فرد

38

 

39

 

40

 

41

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه غرب دکتر غلامی پور فرد

42

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه غرب دکتر غلامی پور فرد

43

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه غرب دکتر غلامی پور فرد

44

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه غرب دکتر غلامی پور فرد

45

 

46

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه غرب دکتر غلامی پور فرد

47

 

48

 

49

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه اسلامی دکتر محسنی
 مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه غرب دکتر غلامی پور فرد

50

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه غرب دکتر غلامی پور فرد

51

 

52

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه غرب دکتر غلامی پور فرد

53

 

54

 

55

 

56

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه غرب دکتر غلامی پور فرد

57

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه غرب دکتر غلامی پور فرد

58

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه غرب دکتر غلامی پور فرد

59

 

60

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه غرب دکتر غلامی پور فرد

61

 

62

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه غرب دکتر غلامی پور فرد

63

 

64

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه غرب دکتر غلامی پور فرد

65

 

66

 

67

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه غرب دکتر غلامی پور فرد

68

 

69

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه غرب دکتر غلامی پور فرد

70

 

71

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه اسلامی دکتر محسنی

72

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه اسلامی دکتر محسنی

73

مبحث مطرح شده در کلاس منطق و آزمون های آزمایشی دکتر محسنی

74

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه اسلامی دکتر محسنی

75

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه اسلامی دکتر محسنی

76

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه اسلامی دکتر محسنی

77

 

78

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه اسلامی دکتر محسنی

79

 

80

 

81

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه اسلامی دکتر محسنی

82

 

83

 

84

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه اسلامی دکتر محسنی

85

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه اسلامی دکتر محسنی

86

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه اسلامی دکتر محسنی

87

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه اسلامی دکتر محسنی

88

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه اسلامی دکتر محسنی

89

مبحث مطرح شده در کلاس فلسفه اسلامی دکتر محسنی

90

 

 

  • جهت فهم بیشتر سوالات مرتبط با فلسفه غرب پاسخنامه تشریحی داده شده است که دانشجویان کنکور 1401 بتوانند بهره بیشتری ببرند.

21-گزینه ۱. طبیعت‌‌گرایی یعنی باور به این که هر آن چه هست بخشی از جهان طبیعت است و می‌‌توان آن را با روش علوم تبیین کرد. برپایۀ طبیعت‌‌گرایی در متافیزیک، هیچ موجود غیرطبیعی که در دسترس علوم طبیعی نباشد در کار نیست. برپایۀ طبیعت‌‌گرایی در معرفت‌‌شناسی، تنها روش علمی می‌‌تواند شناخت را تضمین کند. برپایۀ طبیعت‌‌گرایی در اخلاق، تمایز هست-باید کنار می‌‌رود و باید امور اخلاقی را بر حسب خاصه‌‌های طبیعی تبیین کرد. برپایۀ طبیعت‌‌گرایی در فلسفه ذهن، پدیدارهای ذهنی معلول فرایندهای مغزی اند.

واقع‌‌باوری دربارۀ چیزی خاص بدین معناست که آن چیز(جهان بیرونی یا ابژه‌‌های ریاضی یا ارزش‌‌ها یا کلی‌‌ها یا اذهان دیگر) دارای وجود عینی و مستقل از ذهن است. تقابل واقع‌‌باوری و پادواقع‌‌باوری را نباید با تقابل ماده‌‌باوری و ایدئالیسم یکسان انگاشت( مثلاً گرچه ایدئالیسم ذهنی می‌‌تواند در برابر واقع‌‌باوری باشد، ایدئالیسم افلاطونی و ایدئالیسم مطلق هگلی به یک معنا واقع‌‌باوری اند.)

۲۲-گزینه ۴. دربارۀ مکان باید به یاد داشت که نزد لایبنیتس مکان نسبی و پدیداری( = استوار بر حالات ادراکی مونادها) است زیرا اگر مکان مطلق/ظرف بود و اجزایش تمیزناپذیر بودند خداوند برای آفرینشِ جهان در مکانی خاص جهتی کافی نداشت. مونادها در مکان/ظرف نیستند اما مکان نسبی بر حالات ادراکی آنها استوار است.

۲۳-گزینه۳. نزد ویتگنشتاینِ آغازین، جهان مرکب است از امور واقع(نمونۀ امر واقع: من این جملات را می‌‌نویسم).( امور واقع مرکب اند از اوضاع امور(نمونۀ وضع امور: نشستن من پشت میز- بودن کاغذ روی میز- آبی بودن خودکار) و اوضاع امور مرکب اند از اشیاء.). زبان اگر بخواهد معنادار باشد باید تصویرگر جهان باشد. بدینسان هر گزاره هنگامی معنادار است که تصویرگر امری واقع باشد. گزارۀ معنادار نیز بیانِ اندیشه است. پس اندیشه تصویر منطقیِ امور واقع است(نه برعکس).

۲۴-گزینه۲. در اندیشۀ دکارت، نفس یا ذهن و بدن(و البته هرآنچه مادی است) دو جوهر کاملاً متمایز شناخته شدند و میان سوژه و ابژه یا ذهن و جهان( و البته بدن) شکافی پیدا شد که گرفتاری‌‌هایی درباره معرفت به جهان و دربارۀ نسبت ذهن و بدن  پیش ‌‌آورد. اندیشمندان پس از او در رفع این گرفتاری‌‌ها کوشیدند.

۲۵-گزینه۴. لایبنیتس به کثرتی از مونادها باور داشت و اسپینوزا جهان را امری دارای وحدت می‌‌شمرد. دموکریتوس اتم‌‌باور(=باورمند به این که جهان از ناشمار اتم با مادۀ یکسان و شکل نایکسان در خلا پدید آمده) و بدینسان کثرت‌‌باور بود و پارمنیدس وحدت‌‌باور(=باورمند به این که کثرت در جهان راه ندارد) بود. برخی بر این باورند که کار اتم‌‌باوران، نیز کار امپدوکلس و آناکساگوراس، واکنشی به کار پارمنیدس بود بدینسان که این رای پارمنیدس را پذیرفتند که پیدایی و نابودی در کار نیست اما در عوض از این رای دفاع کردندکه آمیزش و جداییِ کثرتی از عناصر در کار است.

۲۶-گزینه2.(در پاسخنامه گزینۀ «تحلیل» آمده) نزد دکارت، تحلیل روش کشف است و در آن قضایای پیچیده را به قضایای ساده برمی‌‌گردانیم و رو به اصولِ آغازین پس می‌‌رویم. ترکیب روش ارائه و اثبات است و در آن از ادراک شهودیِ اصول آغازین یا قضایای ساده به اثبات آنچه بر ما معلوم است می‌‌پردازیم. ظاهراً روش فراخور آموزش باید روش ترکیبی باشد.

۲۷-گزینه۳. بارکلی باور به جوهر مادی را مایۀ الحاد و رقیبی برای باور به خداوند می‌‌شمرد. در کار او جوهر مادی انکار می‌‌شود و نیاز به وجود خدا ‌‌ثابت می‌‌شود تا بنیاد یا جایگاه تصورات باشد. بدینسان فلسفۀ او در مسیر استدلال برای باوری الهیاتی پیش می‌‌رود. (باید به یاد داشت که خدای اسپینوزا با خدای الهیدانان کاملا فرق داشت و هابز و هیوم منتقد باورهای الهیات بودند)

۲۸-گزینه ۱. منظور از علم‌‌النفس بحث عقلی و استدلالی و کلی درباره «نفس آدمی بطور کلی» است.

۲۹-گزینه۴. ظاهراً صورت این پرسش کژتابی دارد. دکارت بر آن است که علت غایی را باید کناری نهاد و علت غایی هیچ چیزی را تبیین نمی‌‌کند که( آن چیز را )علت فاعلی نتواند بهتر تبیین کند. دیگر گزینه‌‌ها در اندیشه دو فیلسوف کمابیش در کار اند.

۳۰-گزینه۲. نزد هابز فلسفه با تبیینِ علّی سروکار دارد و تبیین علّی دربارۀ چیزی در کار تواند بود که فرایندی تکوینی داشته‌‌باشد. بدینسان او خدا را موضوع فلسفه نمی‌‌داند زیرا خدا جاویدان و تکوین‌‌نیافته است. گفتنی است که در کار دکارت و لایبنیتس موجودات غیرمادی در کارند و لاک نیز درباره خداوند که غیرمادی است یا درباره جوهر که امری ادراک‌‌ناپذیر است استدلال می‌‌کند.

۳۱-گزینه۲. نزد نیچه، در پسِ هرگونه شناختی(خواه علمی خواه فلسفی) خواستِ قدرت و چیرگی و سودمندی نهفته است پس هیچ یک را نمی‌‌توان کاملاً عقلانی شمرد. ما افسانه‌‌های سودمند را حقیقی می‌‌شمریم و افسانه‌‌های ناسودمند را ناحقیقی و بدینسان در هر آنچه حقیقت می‌‌شمریم همواره رد پای عنصری غیرعقلانی(سودمندی و …) هست.

۳۲-گزینه۴. بنگرید به سنجش خرد ناب a369. کسی که چنین باوری دارد سرانجام به ایدئالیسم تجربی کشانده می‌‌شود.  

۳۳-گزینه۴. کانت ایدئالیسمِ بارکلی را دگماتیک و ایدئالیسم دکارت را شکاکانه و هر دوی آنها را ایدئالیسم تجربی در برابرِ واقع‌‌باوریِ تجربیِ( و ایدئالیسم استعلایی) خود می‌‌خواند. ایدئالیسم شکاکانۀ دکارت از اینجا می‌‌آید که در کار او وجود اشیای بیرونی ظنی و اثبات‌‌ناپذیر می‌‌ماند.

۳۴-گزینه۳. 

۳۵-گزینه۲. ویتگنشتاین آغازین و راسل هردو به گونه‌‌ای به اتمیسم منطقی و نظریه تصویری زبان باور داشتند.

۳۶-گزینه۳. می‌‌توان گفت که مور رهبر طغیان علیه ایدئالیسم در انگلستان بود. او واقع‌‌باور و از پیشتازان جنبش فلسفۀ تحلیلی بود.

۳۷-گزینه۲. نزد آنان، بسیاری از مسائل فلسفی زاییدۀ لغزشی در صورت‌‌بندیِ آن مسائل اند. بازنویسیِ این مسائل به زبانِ درستِ منطقی آنها را منحل می‌‌کند یعنی نشان می‌‌دهد که اگر از صورت‌‌بندی درست پیروی می‌‌کردیم چنین مسائلی اصلاً طرح نمی‌‌شدند.

۳۸-گزینه۴. افعال گفتاری یا کنش‌‌های گفتاری در کار آستین و سپس سرل طرح ‌‌شده. در درسگفتار تحلیل فلسفی استاد ملکیان به خوبی در این باره توضیح داده شده.

۳۹-گزینه۳. مور از فیلسوفان جنبش فلسفۀ تحلیلی و پیرو واقع‌‌باوری عرفی بود. پس از سویی به صورت‌‌بندی پرسش‌‌های فلسفی بیشتر توجه داشت و از سویی در وجود جهان بیرونی و باورهای عقل عرفی شک نداشت. سرانجام این که منطق نمادین را در کار تحلیل کارامد می‌‌دانست نه منطق صوری را.

۴۰-گزینه۴.

۴۱-گزینه۱.

۴۲-گزینه۳. فرگه بر سه فیلسوف دیگر تقدم دارد.

۴۳-گزینه۲. نزد کانت ایدئالیست وجود یا ادراکِ اشیای بیرونی را انکار نمی‌‌کند بلکه دسترسی مستقیم به آنها را منکر می‌‌شود.

۴۴-گزینه۱. ارسطو و اپیکور، که اتم‌‌باور بود، به پیدایی(از هیچ) و نابودی(به هیچ) باور نداشتند. گفتنی است که: تعقل نزد اپیکوریان لذتی نیکوست اما چندان که نزد ارسطو برجسته است نیست/ اپیکورِ اتم‌‌باور به ماندگاری نفس باور ندارد اما نزد ارسطو هنوز می‌‌توان از ماندگاری بخشی از نفس سخن گفت.

۴۵-گزینه۲. بنگرید به سنجش خرد ناب B274.

۴۶-گزینه۳. نزد شوپنهاور، کثرت تنها از آنِ جهانِ نمود است و ما همگی به‌‌راستی یگانه ایم. از این رو است که او همدلی و عشق همدردانه و عاری از ‌‌خودخواهی را برجسته می‌‌سازد.

۴۷-گزینه۴.

۴۸-گزینه۳. عدد کم منفصل است و حرکت و زمان کم متصل اند.

۴۹-گزینه۳. در این باره خاستگاه‌‌های گوناگونی برشمرده اند: انواع پاسخ‌‌ به پرسش‌‌های گوناگونی که درباره چیزها می‌‌توان پرسید/ انواع معنای وجود داشتن/ طبقات چیزها/ انواع محمول‌‌(محمول‌‌های جوهر فردی).

۵۰-گزینه۲. البته سقراط به او خرده می‌‌گرفت که نخست عقل را علت قانون و نظم طبیعت شمرد اما عملاً در تبیین امور عقل را مدخلیتی نداد و به خیر یا غایت امور توجه نکرد.

۵۱-گزینه۴. از میان چند تعریفی که در آن محاوره به میان می‌‌آید در نسبت‌‌دادن یکی به سوفسطایی تردید می‌‌کنند و مصداق آن را برتر از سوفسطایی می‌‌دانند. آن تعریف همان است که در گزینه چهار بدان اشاره شده. البته گفتنی است که نزد افلاطون رویهمرفته سقراط در برابر سوفسطائیان است. بنگرید به مجلد سوم ترجمۀ آثار افلاطون.

۵۲-گزینه۱. پرسش بازمی‌‌گردد به این که محرک نامتحرک چگونه می‌‌تواند بی آن که حرکتی کند علت حرکت شود. پاسخ این است: از این راه که برای امرِ متحرک در مقام علت غایی باشد تا امر متحرک را شوق به علت غاییِ خود به حرکت درآورَد.

۵۳-گزینه2. در ثئایتتوس تعریف معرفت جُسته می‌‌شود و تعریف‌‌هایی عرضه می‌‌گردد پس گزینۀ 1 کنار می‌‌رود. گذشته از این، بحث بیشتر بر سر شیوۀ دستیابی به معرفت است نه متعلق معرفت. از سوی دیگر به این رای پروتاگوراسِ سوفسطایی اشاره می‌‌شود که «معرفت همان ادراک حسی است» و سپس این رای رد می‌‌شود.

۵۴-گزینه۳. پاسخ بازمی‌گردد به تفسیرهای گوناگون از مفهوم عقل فعال ارسطویی. ابن رشد عقل فعال را عقلی یگانه و مفارق و فناناپذیر برای همه آدمیان می‌‌دانست و برای عقل منفعل نیز چندان جایگاهی قائل نبود و از این رو اصطلاح یک‌‌روان‌‌انگاری یا نظریۀ وحدت نفس مناسب اندیشه اوست. ابن سینا نیز عقل دهم یا عقل فعال را برای همگان یکی می‌‌داند اما، برخلاف ابن رشد، باور دارد که عقل منفعل یا بالقوۀ فردی که عقل فعال مایه اشراقِ آن است پس از مرگ باقی میماند.

۵۵-گزینه۱. گفتنی است که عقل هیولانی قوه و استعداد محض است.

۵۶-گزینه۲. آگوستین، گرچه نوافلاطونی است، دربارۀ آفرینش سخن کتاب مقدس را پذیرا می‌‌شود یعنی آفرینش از عدم نه صدور.

۵۷-گزینه۱. در واقع بحث از واسطه‌‌های میان موجودِ مطلقاً متعالی و دیگر موجودات را می‌‌توان مهم‌‌تر دانست که در گزینه ۱ بدان اشاره شده. آفرینش ارادی از عدم که در مسیحیت طرح می‌‌شود در برابر آموزۀ نوافلاطونی صدور غیرارادی است.

۵۸-گزینه۴. جان اسکوتوس اریوگنایی(۸۱۰-۸۷۷م) آثار نوافلاطونیِ دیونوسیوس مجعول(آثار منسوب به دیونوسیوس آرئوپاگی) درباره الهیات عرفانی را ترجمه کرد و بدینسان اندیشه‌‌های عرفانی نوافلاطونی گسترش یافت.

۵۹-گزینه۳. لایبنیتس واژۀ انتلخیا را که اصطلاحی ارسطویی است در معنای نیروی بنیادین موجود زنده و گاه هم‌‌معنا با موناد بکار می‌‌برد.

۶۰-گزینه۴. گفتنی است که نزد کانت اندیشیدن به چیزی با شناختن آن فرق دارد. آنچه در حس داده نمی‌‌شود می‌‌تواند به اندیشه درآید اما شناختنی نیست.

۶۱-گزینه۲.

۶۲-گزینه۱. من استعلایی کانت شرط ترکیب و وحدت‌‌بخشی به داده‌‌های حسی است نه این که داده‌‌های حسی را تولید کند.

۶۳-گزینه۱.

۶۴-گزینه۲. شکاکان آکادمی متوسط و جدید را به یاد آورید.

۶۵-گزینه۳. اپوخه ما را از رهیافتِ طبیعی به رهیافتِ پدیدارشناختی می‌‌برد بدینسان که حکم به وجودِ واقعیِ اشیاء را معلق می‌‌کنیم و به آنها چنان که در آگاهی ما قصد شده‌‌اند درمی‌‌نگریم یعنی از شیئی که تجربه می‌‌شود به تجربه‌‌ای که شی‌‌ء در آن داده می‌‌شود پس می‌‌نشینیم. می‌‌توان اپوخه را گام نخست تحویل استعلایی شمرد که در آن به کنش‌‌های تقویمی آگاهی و ابژۀ آنها چنان که داده شده توجه می‌‌کنیم یعنی به سوبژکتیویته‌‌ای که با عملکرد قصدی خود ابژه را پدیدار کرده. (تحویل آیدتیک ما را به ذوات پدیدارها راهبر می‌‌شود.)

گفتنی است که اگوی استعلایی کانون قصدی زیست آگاهانه ماست.

۶۶-گزینه۱. نزد هگل در هنر کلاسیک یونان که همان پیکرتراشی بود تناسبی میان صورت و محتوا پدید آمد.

۶۷-گزینه۴. گادامر هستی‌‌شناسی اثر هنری را از رهگذر هستی‌‌شناسی بازی انجام می‌‌دهد تا نشان دهد که، در تجربۀ زیبایی‌‌شناختی، دوگانۀ سوژه/ابژه و شکاف میان آنها در کار نیست و تجربه هنری را نمی‌‌توان امری سوبژکتیو و در مهارِ سوژه دانست. (1)هنگام بازی شکافی میان بازیکن و بازی نیست و (2) بازی در مهار بازیکنان نیست و بازیکن بیش از آن که بازی کند بازی می‌‌خورد. اثر هنری نیز مانند بازی آدمی را در میان می‌‌گیرد و از خود به در می‌‌کند و به هرسو که بخواهد می‌‌کشاند. 

۶۸-گزینه۲. به ویژه نزد دیلتای هرمنوتیک به روشی برای علوم انسانی در برابر علوم طبیعی(که روششان تبیین در برابر تفسیر است) تبدیل می‌‌شود. کار این دو را «هرمنوتیک رمانتیک» نیز می‌‌خوانند.

۶۹-گزینه۱. نزد هایدگر، سقوط برابر است با غرقه‌‌شدن در جهان ابزاری و محرومیت از آزادی. کسی که سقوط کرده از مسئولیت و دلشوره می‌‌گریزد و از خودِ اصیل دور می‌‌شود و امکان‌‌های وجودی او را عوامل بیرونی یا «آنها» برایش تعیین می‌‌کنند.

 

در مجموع کلاس‌‌ها، آزمون‌‌های آزمایشی، مشاوره ها و کتب جانبی، آکادمی شمسه حدود 70 درصد از سوالات تخصصی کنکور دکتری هنر و کنکور دکتری فلسفه 1400 را به طور مستقیم، کامل و جامع پوشش داده است

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *