مدرسه عالی نشانه شناسی

مدرسه عالی نشانه شناسی

برنامه  کلاس‌های «مدرسه عالی نشانه شناسی» مؤسسه پژوهشی، آموزشی و مطالعاتی آکادمی شمسه

عنوان دوره: «نشانه شناسی فرهنگی، اجتماعی و گفتمانی»

 

زیر نظر: دکتر حمیدرضا شعیری

 

لینک ثبت نام

 

  • کلاس‌ها به صورت آنلاین در پلتفرم ادوبی کانکت برگزار می‌گردد.
  • زمان استراحت کلاس‌ها 15 دقیقه می‌باشد.
  • چهار جلسه در سال 1402 و چهار جلسه باقیمانده کلاس در سال 1403 برگزار می‌گردد.
  • در پایان هر ترم به شرکت‌کنندگان گواهی معتبر اعطاء می‌گردد.
    (اعطاء گواهی منوط به تسویه کامل و ارائه مدارک می‌باشد.)

 

شهریه کل:2.400.000 تومان

نحوه پرداخت شهریه

پیش پرداخت: 1.200.000 تومان

تاریخ پرداختی دوم: 15 اسفند ماه ، 1.200.000 تومان

دوستانی که در ترم گذشته کلاس‌های مدرسه عالی نشانه‌شناسی شرکت نموده‌اند، از 100 هزار تومان تخفیف برخوردار می‌گردند.

متقاضیانی که شهریه خود را در هنگام ثبت نام کامل پرداخت نمایند، می‌توانند از 120 هزار تومان تخفیف (5 درصد) بهره‌مند گردند.

جهت پرداخت از طریق PayPal
به آدرس academyehonarshamse@gmail.com پیام ارسال بفرمایید.

 

 

نشانه‌شناسی فرهنگی در مکتب مسکو-تارتو

مکتب نشانه‌شناسی مسکو-تارتو که در نیمه دوم سده 20م به اهتمام یوری لوتمان و باریس اوسپنسکی شکل گرفت، در عین حال که در حوزه نشانه‌شناسی فرهنگی پیشرو است، تا امروز نشاط و نوآوری خود را حفظ کرده است.

آموزه‌های این مکتب امروز در سطح جهانی مطرح شده و در کشورمان ایران نیز بیش از سه دهه است که به بحث نهاده شده است.

در این دوره، طی هست جلسه به سه الگوی تحلیل مبنایی در این مکتب پرداخته خواهد شد؛ الگوهایی که هم در قالب کتب و مقالات و هم در کارگاه‌ها و همایش‌های مختلف به مخاطبان ایرانی معرفی شده‌اند، ولی به دلیل اهمیت و محوریت آنها در نشانه‌شناسی فرهنگی، یک معرفی پایه و فشرده از آنها می‌تواند همچنان سودمند باشد.

الگوهای مورد بحث عبارتند از:

  1. الگوی تقابلی فرهنگ و طبیعت که در آن، افزون بر طبیعت در معنای متعارف آن، تقابل نظم و آشوب و تقابل مدنیت و بربریت نیز به بحث نهاده می‌شود.
  2. الگوی سپهر نشانه‌ای یا سمیوسفر که به مطالعه شرایط معناداری و بستر پدیداری و عملکرد نشانه‌ها می‌پردازد و افزون بر روابط درون یک فرهنگ، نحوه تعامل میان فرهنگ‌های مختلف را تبیین می‌کند.
  3. الگوی فرهنگ و انفجار که به مطالعه دینامیک فرهنگ می‌پردازد و در جریان پدیداری و عملکرد نشانه‌ها، افزون بر فرآیند تدریجی معناسازی، نقش انفجارها و رخدادهای گسستی در نشانگی را تبیین می‌کند.

 

جستجوی رگه‌های پدیدارشناسی در نظریات اریک لاندوفسکی و کاربرد آن‌ها در حوزه‌های مختلف

این کارگاه در جسستجوی رگه‌های فلسفه پدیدارشناسی، به مثابه فلسفه غالب قرن بیستم در تغییر و تحول نشانه‌شناسی در دهه‌های هشتاد و نود این قرن می باشد.

در واقع، به صورت کلی نشان داده خواهد شد که چگونه مفاهیم بنیادی پدیدارشناسی، نشانه‌شناسی دهه پنجاه و شصت را که مطلقا نگاهی ساختارگرا به متن دارد، متحول نموده و این حوزه را بیشتر از پیش به سوی خود «زندگی» سوق می دهد، یعنی آن چه گرماس (بنیانگذار مکتب پاریس در نشانه‌شناسی) نیز از همان ابتدا در جستجوی آن بود.

به عبارت دیگر، این دوره نشان خواهد داد چگونه این مکتب فلسفی نشانه‌شناسی «سخت و محکم» دهه‌های شصت را به نشانه‌شناسی «نرم» دهه‌های هشتاد به بعد تبدیل می‌کند.

البته به گونۀ مشخص‌تری برای ممانعت از کلی گویی‌های مربوط به این تغییر سعی می شود این تغییر و تحول را در اندیشه یکی از نشانه‌شناسان پست گرماسی (اریک لاندوفسکی) دنبال کند. لذا اجتناب‌ناپذیر است که برای نائل آمدن به این هدف تمرکز خود را بر اندیشه‌ها، نظریه‌ها و الگوهای مطرح شده  توسط این نشانه‌شناس اجتماعی گذاشت. طبیعتا برای این منظور، ضمن مطرح کردن این الگوها سعی می‌شود آن‌ها را در حوزه‌های متفاوت پیاده‌سازی نماید.

  1. نقش پدیدارشناسی در تحول نشانه‌شناسی
  2. گذر از نشانه‌شناسی شناختی به نشانه‌شناسی «تجربه»
  3. تحلیل چهار نظام معنایی لاندوفسکی و نقش پدیدارشناسی در شکل‌گیری نظام تطبیق
  4. کاربرد نظام‌های معنایی در حوزه‌های متفاوت
  5. نظام تعاملی معنایی تطبیق و مسله «لغزش‌های مهار شده»

 

نشانه‌_معناشناسی گفتمانی

هدف از برگزاری این کارگاه این است که ابتدا ببینیم چگونه نشانه‌معناها یک فرآیند را تولید می‌کنند. سپس، این فرآیند چگونه انواع گفتمان‌ها را ایجاد نموده و سبب می‌گردد تا ما به ویژگی‌های آن پی برده و در ارتباط با آن‌ها قرار گیریم. همچنین، علاوه بر بررسی راه‌های تولید و دریافت معنا به مقایسۀ دو نظام مهم گفتمانی کنشی و شوِشی خواهیم پرداخت تا مشخص شود که چگونه گفتمان‌ها از یک‌ سو قادرند جریان معنا را کنترل و هدایت کنند و از سوی دیگر این هدایت و کنترل می‌تواند دچار تعلیق شود و در مسیر ادراکی و زیبایی‌شناختی قرار گیرد. در همین رابطه، عبور از نظام ساختارگرایی سخت به ساختارگرایی نرم بر اساس الگوی تنشی گفتمان مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. جهت آسان ساختن درک همۀ این مفاهیم از نمونه‌های ادبی، هنری و تصویری استفاده خواهد شد.

عناوین اصلی کارگاه نشانه‌معناشناسی گفتمانی

  1. از نشانه تا گفتمان
  2. سیر تحول گفتمان از گفتمان سخت به گفتمان نرم: آستین و نودژ
  3. نقش ایزوتوپی در همگن‌سازی گفتمانی
  4. تجمیع و پراکندگی نشانه‌ها در راستای تولید گفتمان
  5. ویژگی‌های نشانه‌معنایی گفتمان
  6. مدال‌ها در جهان گفتمان
  7. نقش مدال‌ها در تولید ایدئولوژی
  8. نقش نمودها در در تولید معنای گفتمانی
  9. دو نوع هویت گفتمانی ثابت و متغیر
  10. نظام گفتمانی کنشی
  11. نظام گفتمانی شوِشی
  12. نظام گفتمانی تنشی

 

مطالب مرتبط

 دپارتمان نشانه شناسی آکادمی شمسه

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی