کارگاه‌های رویکردهای نظری به هنر

کارگاه‌های رویکردهای نظری به هنر

مؤسسه پژوهشی، آموزشی و مطالعاتی آکادمی شمسه در راستای تعمق‌بخشیدن و آشنایی جامع دانش‌پژوهان و هنرپژوهان با سلسله مباحث روش‌شناسی و رویکردهای نظری، یک دوره کارگاه‌های تخصصی را با همکاری اساتید، اندیشمندان، پژوهشگران و مؤلفانِ حوزه‌های مطالعاتی هنر و علوم انسانی برگزار می‌نماید. این مباحث ذیل دپارتمان مطالعات نظری تعریف گردیده و مدیریت، طراحی و ایده‌پردازی آن را مهدی انصاری، دانش‌آموختۀ فلسفه هنر، برعهده دارد.

ضرورت برگزاری این کارگاه‌ها از آن روست که مواجهۀ نظری با پدیدارهای فرهنگی، هنری و ادبی می‌تواند بستر مناسبی را برای فهم و خوانش اثر هنری ایجاد کند.

این دوره شامل 12 کارگاه تخصصی می‌باشد. رویکردهای مورد بحث در این کارگاه‌ها عبارتند از: اسطوره‌شناسی، نشانه‌-معناشناسی، مارکسیسم، فمینیسم، پدیدارشناسی، هرمنوتیک، تحلیلِ‌گفتمان، روانکاوی، فرمالیسم، پسااستعماری، شمایل‌شناسی، روش‌شناسی.

جریان نقد، در حکم گفت و گوی آگاهانه دربارۀ اثر هنری و تلاش برای تبیین معانی آن، بر اصول، روش‌ها و مراحل چارچوب‌های نظری استواراست و تجربه نقد بدون شناخت این‌ها میسر نخواهد بود. کارگاه‌های حاضر شامل گزینش و تحلیل تعاریف نظریه‌ها، رویکردها و روش‌شناسی‌ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *