همایش بررسی زندگی و آثار آرتور میلر و تنسی ویلیامز

همایش تنسی ویلیامز و آرتور میلر - آکادمی شمسه

همایش بررسی زندگی و آثار آرتور میلر و تنسی ویلیامز ، حاصل برگزاری کارگاه های تخصصی تجزیه و تحلیل نمایشنامه در طول شش ترم گذشته ، با گروه پژوهشگران هنرهای نمایشی است.

در این کارگاه ها تا کنون به ترتیب نمایشنامه نویسان یونان باستان ، ویلیام شکسپیر،هنریک ایبسن،یوجین اونیل ، آرتور میلر، تنسی ویلیامز ، آرتور وسکر ، جان آزبرن، ادوارد بوند ، پیتر شفر و تام استاپارد بررسی شده است و در ترم آینده نیز نمایشنامه های آنتوان چخوف و آگوست استریندبرگ در نوبت تحلیل و بررسی قرار دارد .

میتوان مدعی بود که در کنار آموزش های دانشگاهی ، این کارگاه توانسته قوی ترین جریان تجزیه و تحلیل نمایشنامه را به صورت مستقل رقم بزند و البته از این حیث باید قدردان آکادمی هنر شمسه و مدیر محترم آن ، آقای دکتر مهدی انصاری بود که از هیچ کوششی برای برگزاری این کارگاه ها و چنین همایش هایی فروگذار نکرده اند .

واقعیت این است که آگاهی علمی درباره نمایشنامه، باید به گونه ای گسترده تر به میان عموم مردم برده شود و برای چنین مقصودی باید در شبکه های مختلف صدا و سیما ، روزی یک ساعت درباره تئاتر و نمایشنامه نویسان بزرگ جهان سخن گفت و بخش هایی از آثار آنان را برای همگان قرائت کرد. تارسیدن به چنین وضعیت آرمانی ، می توان دست به دامان مرکز هنرهای نمایشی شد تا به صورت منظم و هفتگی جلسات بررسی و تحلیل نمایشنامه برای علاقمندان تئاتر در محل تئاتر شهر برگزار شود .

نیاز امروز جامعه فرهنگی ما آشنایی عمیق تر با جلوه های آثار هنری ایران و جهان است .در عرصه ی تئاتر با برگزاری منظم جلسات تحلیل نمایشنامه ، میتوان امیدوار بود که شناخت عمیق تری از درام ایران و جهان برای مخاطبان پدید آید و بی گمان برپایی چنین نشست هایی ، ارتقای دانش تئاتری و بهبود سلیقه تماشاگران حرفه ای و تفننی تئاتر فراهم می آورد. امید است که این راه ، پر رهرو باشد و با گسترش تئاتر ، سطح عمومی فرهنگ جامعه و درک خاص از این هنر اعتلا یابد .

پژوهشگران این همایش ، در کنار مرکز هنر های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، برای تحقق این آرمان ، اعلام آمادگی می کنند . بررسی و تحلیل نمایشنامه های تنسی ویلیامز و  آرتور میلر در روز پنجشنبه سوم آبان ماه با همکاری آکادمی شمسه ، مجموعه تئاتر شهر و مرکز هنر های نمایشی وزارت ارشاد برگزار شد.در این رویداد فرهنگی دکتر مصطفی مختاباد ، دکتر عطاالله کوپال ، دکتر مهدی انصاری و شهرام کرمی به ایراد سخنرانی پرداختند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *